4,5 måneder - amning, søvn og skemad

15. januar 2013

Alder:
4 mdr.

4,5 måneder - amning, søvn og skemad

Hej Helen.

Jeg har siden, Anton kom til verden d. 2/9-12, fulgt med i dine svar til andre. Jeg har fundet meget inspiration til at få tingene til at fungere for mig og min kæreste, når vi har haft spørgsmål til Antons ændrede rytme osv.

Anton har siden fødslen været en madglad dreng, og jeg ammede ham mange gange dagligt. Han har hele tiden taget godt på og vejer i dag 8.3 kg og er en lang dreng.
Jeg har ikke rigtig været glad for amningen på noget tidspunkt, fordi jeg i starten løb ind i brystbetændelse. Derefter kom der en periode, hvor Anton ville ammes uafbrudt i en måned fra 18-24, som jeg synes var hårdt, men som jeg vidste, var normalt og en periode, vi skulle igennem. Det medførte dog, at han sov flere timer i streg om natten, som jo var dejligt efter ammemarathon om aftenen.

Jeg har i korte perioder, syntes amningen gik godt. Det næste jeg løb ind i af amme"problem", var en dreng, der især om aftenen, viste tegn på sult, men simpelthen var for træt til at spise, så han blev rigtig ked af det og kunne ikke finde ro. Det eneste, som hjalp, var at få ham til at sove kortvarigt, og så var han rolig og klar til at spise, og som regel spiste han også meget. Jeg forsøgte også at fange ham inden han var for træt, men så var han ikke interesseret. I den periode var han for træt til at sove, men for sulten til at sove - sådan vil jeg nok beskrive det.

Jeg oplevede også en periode, hvor han tog kortvarigt fat og endte ud i hosten og fik mælken i den gale hals, men da ved jeg ikke, om det var fordi min mælk løber hurtigt (har den hele tiden gjort) eller om det var en lidt for stor mælkeproduktion. Men samtidig oplevede jeg også, at han begyndte at spise hurtigere på det tidspunkt, så måske han bare ikke kunne følge med.

Amningen går egentlig fint nu, han kan dog stadig være for træt om aftenen, men så har jeg fundet ud af at ligge ham på sengen, for derefter at ligge mig nærmest oveni i ham med brystet, og så finder han ro og spiser fint. Jeg synes egentlig, det er en lidt skør måde at amme på, men han finder ro ved det, og er glad og smilende bagefter, selvom han også er træt. Lige for tiden ammer jeg ham i soveværelset eller et andet sted uden for meget forstyrrelse for ham, så han kan koncentrere sig om at spise færdig.

Han er en nysgerrig dreng, og der skal gerne ske noget forskelligt i hans vågne perioder. Sådan har han været fra start. Han har aldrig villet sidde stille længe hos os, før vi skal lege med ham, han leger selv, vi synger, går med ham eller andet fysisk. Han udvikler sig godt og snakker utrolig meget. Han er en glad og smilende dreng, når han er vågen. Jeg har læst i din ene bog, at børn i 3-4 måneders alderen som regel kan være vågne i 2-3 timer af gangen, men det kan Anton ikke, selvom vi nogen gange prøver at trække den. Det sker en sjælden gang, at han kan, men der er langt i mellem. Han kan max være vågen 1 1/2 time, og så er han også helt færdig.

Han har siden fødslen ikke sovet længe af gangen om dagen, og det fører til det næste, som jeg vil uddybe for dig. Det var ikke noget problem i starten, at han ikke sov længe af gangen, men det førte så til, da han ca. var 3 mdr. gammel, at han klatsov og klatspiste, og jeg var en smule frusteret over, at han ingen rytme havde, hvis jeg gerne ville noget. Så der gik jeg i krig med at indføre 3 lure dagligt, som jeg har læst mig frem til i dine svar til andre, er en god idé. Det fungerer rigtig godt. Vi skal dog ofte vugge ham videre i søvnen, som kan tage alt fra 5 min. til 30 min. Det har jeg det fint med, for jeg er meget fast besluttet på at han skal have 2 lange lure i barnevognen dagligt.

De to første lure bliver på 1 1/2 - 2 timer. Når han så vågner, er han rigtig godt sulten og spiser fint. Den 3. lur lader vi bare være kort, den er på 30-45 min. Han får dog som regel en 4. lur, som kan være fra 10-30 min., inden han bliver puttet til natten, som er ved en 21-22 tiden nu her. Han virker nemlig ikke klar til at gå i seng omkring kl 19-20, og heller ikke i forhold til, hvor meget han spiser efter den 4. lur.

Det næste jeg vil uddybe er hans søvn og at falde i søvn. Selvom han ...

Annonce

... kan være meget træt, vil ingenting, pyldrer, gnider øjne og ser utrolig træt ud, så er han aldrig nem at få til at sove, så vi vugger ham i barnevogn. Der går alt fra 5 - 20 min før han falder i søvn. Han er tit sur og skælder nærmest ud (sådan lyder det). Nogengange lyder han også ulykkelig, og så tager vi ham op, trøster ham og ligger ham igen, vugger videre, og det funger fint. Han græder egentlig ikke meget i løbet af dagen, det er næsten kun når han skal sove, han gør det. Jeg tænker om det både har noget med alderen at gøre, og at han bare helst ikke vil gå glip af noget, at han har svært ved at give slip.

Jeg har det fint med, at vi vugger ham, og jeg føler ikke rigtig, det er til at lave om på endnu. Især fordi vi vugger ham videre i søvnen om dagen, når han ikke kan klare det selv. Så jeg tænker ikke at eksperimentere med at falde-selv-i-søvn endnu.
Når vi putter ham til natten, så sover han også i barnevogn, så vi kan vugge ham. NÅR han først sover for natten, sover han godt og kun afbrudt af amninger, hvor jeg nemt kan ligge ham tilbage i barnevognen, og han sover videre. Sådan har det været siden han var en måned gammel.

Jeg fik en mistanke for et par uger siden, om at han først gik i seng, når vi gjorde, ca. 24., så vi begyndte at gøre mere ud af, at gøre det helt mørkt og kedeligt, når vi synes, det var hans sengetid efter den 4. lur. Vi gør følgende: Når han virker træt og klar til at sove, så går vi ind med ham i soveværelset. Som regel vil han gerne lige have en tår mere mælk, vi dæmper lyset og synger en godnatsang. Derefter ligger vi ham i barnevognen, slukker lyset, så der er helt mørkt, og vugger ham derefter til han sover. Der kan gå op til en time, før han falder helt hen, og vi kan gå ud derfra. Det undrer os tit, der kan gå så længe, fordi han tit bare er virkelig træt, og også selvom vi har trukket den til han VIRKELIG ikke kan mere. Meget tit vågner han efter 20 - 30 min, hvor jeg går der ind og ammer ham i mørke, for at vise ham, at der ikke er mere at komme efter i dag, og han sover videre. Han kigger nemlig tit ud i rummet, men fordi der er mørkt spiser han videre og falder i søvn, og så er han gået i seng for natten.

Det var lige en lang smøre, men tænker du lige skal have det hele med, for at kunne svare på mine spørgsmål.

1. Han er begyndt at vågne om natten hver 2. til 3. time og vil have mad. Det synes, jeg er tit, i forhold til hvad han plejer. Jeg har forsøgt at amme ham, inden han skal sove, men det kan han slet ikke overskue, for at fylde mere mad i ham, men det funger ikke rigtigt. Jeg læste nemlig, du havde skrevet et sted, at man kan amme, når de står op og igen, når de skal sove, men det virker ikke. Han har længe virkede interesseret i den mad, vi spiser, så i går startede vi på at introducere lidt majsgrød for ham ved middagstid, og det synes han rigtig godt om, så det er måske bare det, vi skal begynde på så småt?

Jeg tænker også, om han ikke på et tidspunkt begynder at være længere tid vågen, så han bedre kan overskue at blive ammet, inden han skal sove?

2. Er der noget, vi kan gøre for at få ham til at sove bedre om dagen? Jeg tænker, at han bare er utrolig nysgerrig på det hele, så det er derfor, han er svær at få til at give slip. Jeg tænker vi forsat vugger ham, for jeg kan ikke rigtig se, hvad vi ellers skal gøre. Har du nogen forslag, som vi kan arbejde hen i mod, og skal vi vente med at gøre mere - også når vi putter ham til natten?

3. Jeg tænker, at samtidig med han bliver ældre og forhåbentlig kan være længere tid vågen af gangen, så kan vi droppe den 4. lur, for det virker ikke til vi kan det nu, men hvad synes du om en 4. lur?

4. Er der noget, vi kan gøre anderledes ud fra det, jeg har skrevet til dig? Er der noget, du tror, vil fungere bedre, eller er der signaler ved Anton, som vi ikke forstår?

Håber det giver mening, det jeg har skrevet, og du vil komme med et par gode råd. Jeg nyder bestemt at være blevet mor, men synes tit, at Anton sætter os på prøve, fordi jeg gerne vil gøre mit bedste, men jeg ikke altid ved, hvad det bedste er. :-)

Venlig hilsen
En mor, der vil sit barn det bedste

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge